Friday, July 6, 2018

# HIKING : Eksplorasi Air Terjun/ Waterfall

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera.

Kali ni aku akan menceritakan tentang rancangan aktiviti outdoor yang bakal aku laksanakan lepas ni. Basically aku akan fokus kepada pencarian Waterfall kat sekitar Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan. Fokus aku akan lebih kepada waterfall yang kurang dikunjungi ataupun yang belum pernah dijumpai atau diterokai oleh siapa pun. Sebelum ni memang aku suka nak cari puncak(hiking). Tapi bila dipikirkan pulak dengan kekangan masa dan juga kekuatan fizikal yang terhad aku simpan je la niat aku untuk mengejar lagi 5 puncak G7 tu. Hahahah..

So aku dah cuba tukar angin, kita masuk hutan, camping dan cari waterfall. Aku rasa itu lagi berbaloi sebab boleh redah gunakan manual method dan GPS method. Pada permulaan ni atau pemanas badan ni aku akan cuba mencari waterfall yang pernah orang masuk dan seterusnya akan ke tahap advance lah. InsyaAllah.

Lata Medang / Lata Makau (Selangor)

Menurut kepada simple study yang aku buat tentang perjalanan ke dua -dua lata ni. Ianya takdelah susah dan ada je track jelas untuk ke sana. Tapi macam aku kata ianya adalah sebagai pemanas badan untuk aku teruskan ke kawasan-kawasan yang lebih hidden lagi. Plan aku nak stay kat lata ni seharian maksudnya masuk pagi keluar petang. Santai-santai hilangkan stress kerja. 

Lata Medang

Lata Medang ni mmg da lama aku nak pergi tapi tak kesampaian sebab kekangan masa. So kali ni aku nekad dan layan je mana yang sempat. Selepas je complete vanue pertama ni aku dah senaraikan dah waterfall lain yang aku rasa aku mampu untuk sampai dari segi masa dan kewangan. Senarai adalah seperti di bawah :

Waterfall
Lokasi
Gunung
Negeri
Air Hitam
Batu Kurau
Perak
Batangsi
Semenyih
Selangor
Berembun
Kampung Klau
Benom
Pahang
Berkelah
Paya Bungor
Pahang
Bomoh Ali
Ulu Langat
Nuang
Selangor
Cemperoh 
Janda Baik
Nuang
Pahang
Chelik
Simpang Pulai
Perak
Chemerong 
Kampung Pasir Raya
Berembun
Terengganu
Chiling 
Kuala Kubu Baru
Selangor
Damak
Ulu Geroh
Perak
Harimau Berjemur
North of Segamat
Pahang
Jeram Perlus
Ulu Langat
Selangor
Jeram Tinggi
Ulu Jementah
Johor
Jerangkang 
Paya Bungor
Pahang
Kait
Simpang Pulai
Perak
Kamunting
Kamunting
Perak
Kenip
Sungai Koyan / Raub
Pahang
Kubang Gajah (Sungai Ampang) 
Ulu Klang
Tabur
Selangor
Lata Berembun (Lolo)
Ulu Langat
Selangor
Lata Hammers (Perting)
Gombak / Bentong
Pahang
Lata Khong (Sungai Dua)
Kampung Sungai Dua
Pahang
Lata Kijang
Kampung Esok
Besar Hantu
Negeri Sembilan
Lata Makau (Sungai Luit)
Kampung Pertak
Rajah
Selangor
Lata Medang
Kampung Pertak
Rajah
Selangor
Lata Nyangung
Karak / Simpang Pertang
Pahang
Lata Payong
Kampung Kuak
Perak
Lata Puteh
Selama / Lenggong
Perak
Lata Tanjung Kala
Grik
Perak
Lata Yuk
Chenderiang
Perak
Lawing
Ulu Langat
Selangor
Lepoh 
Ulu Langat
Nuang
Selangor
Lon Rapids
Sungkai
Perak
Lubuk Kawah Fall
Tanjung Malim
Selangor
Maxwell Hill
Taiping
Perak
Perigi
Yan Kechil
Kedah
Pisang
Gombak / Karak
Selangor
Saga Hill (Bukit Apeh) 
Cheras
Saga Hill
Selangor
Seminyang
Karak / Kuala Pilah
Pahang
Setinggi
Rawang / Serendah
Selangor
Siong
Semenyih Dam
Selangor
Strata
Tanjung Malim
Perak
Sungai Salan
Jerantut
Pahang
Tibang
Ulu Slim
Perak
Tigok
Pos Gedong
Perak
Trong
Trong
Perak
Ulu Tamu
Batang Kali
Selangor


































































Haaaaaaa... Nampak tak list yang aku senaraikan ni.. Gila tak aku..rasanya 3 tahun pon tak abis lagi nak sampai semua nii.. tu x termasuk lagi nak cari tempat-tempat yang hidden lagi. Jangan risau ok, aku akan buat setiap review bergambar untuk setiap waterfall yang aku dah sampai. Complete dengan segala informasi dari segi trek,masa, keperluan dan pantang larang(kalau ada yang special). So doakan aku dan partner aku berjaya mengharugi cubaan-cubaan ini. InsyaAllah. 

bye

No comments:

Post a Comment

PABLO ESCOBAR: 5 FAKTA MENARIK PASAL RAJA KARTEL

  Assalamualaikum korang semua.. aku rasa aku dah terlalu lama diam dari menulis ni. Aku rasa aku macam tak de mood sgt nak menulis sejak du...